Dinh Van

Dinh Van

Firma Dinh Van została założona w Paryżu w 1965 roku przez Jean’a Dinh Van’a, jubilera pochodzenia francusko-wietnamskiego, który na początku lat 60, opuścił firmę Cartier gdzie przez 10 lat uczył się rzemiosła. Utworzył swoją pracownię z jedną ambicją: tworzenie biżuterii niezbędnej, bardziej osobistej, bardziej żywej.

W roku 1960 ulokował firmę na Placu Gaillon, tuż obok Placu Vendome i dołączył do grupy projektantów (razem z Henri Gargat i Gilles Jonneman), którzy chcieli uwolnić biżuterię od ograniczeń „drogocenności”. Po projekcie pierścionka z dwoma perłami dla Pierr’a Cardin’a w 1967 roku, został wybrany jako jeden z czterech czołowych, francuskich jubilerów i wystawił się w Montrealu. Dzięki temu pierwszemu krokowi na amerykańskim kontynencie, zaczął współpracować z Cartierem w Nowym Jorku. Wzory, które dla nich stworzył były znaczone „Cartier dinh van”. Po kilku latach, dystrybucja rozszerzyła się na całą Amerykę Północną. Pod koniec lat 60, Jean Dinh Van zdecydował się opuścić tradycyjny Place Vendome. Jego kreacja były dystrybuowane w Publicis Drugstore, mitycznym miejscu, które proponowało „luksus dla każdego”.

W 1976 roku położył kamień węgielny na Rue de la Paix (Paryż), otwierając butik pod numerem 7. Jean Dinh Van chętnie udzielał gościny współczesnym, młodym artystom z podobnym nastawieniem jak jego własne.

Był pierwszym, który zaprosił zegarki Swatch’a, w które nikt nie wierzył, które kontrastowały z jego własnymi kreacjami. Prasa pisała w swoich nagłówkach: „tragedia na Rue de la Paix”.

Niektórzy jubilerzy wierzyli w niego i zaczęli dystrybuować jego produkty w swoich sklepach w Paryżu, ale także poza nim – w Szwajcarii i w Belgii. W latach 80 styl Jean’a Dinh Van kwitnął, a jego wzory były dystrybuowane szeroko w kraju i za granicą. „Ulubieniec” prasy, chętnie uczestniczył w wielkich paryskich wydarzeniach i pokazywał się na zdjęciach.

W latach 90, prawo pozwoliło na import 9-cio karatowego złota do Francji. Aby zaprotestować przeciwko używaniu tak biednej próby złota, Dinh Van stworzył kolekcję Chinese Pi, biżuterii z 24-karatowego złota. Zainspirowana azjatyckimi, jadeitowymi dyskami, każda sztuka Chinese Pi była ręcznie wykonana, co czyniło tę biżuterię unikatową.

Na początku XXI-wieku, Dinh Van zrewolucjonizował ponownie świat jubilerski. Dinh Van wymyślił nowy sposób noszenia biżuterii: drogocenny metal na bawełnianym sznurku. Ten wynalazek przyniósł falę świeżości całemu przemysłowi jubilerskiemu. Prawdziwy fenomen, sznurkowe bransoletki, zainspirowały wszystkich wokół Placu Vendome, a sam koncept przywiódł modę do świata biżuterii, pozwalając ludziom na łatwą i szybką zmianę bransoletki i koloru sznurka zgodnie z obowiązującą modą.

Kreacje Dinh Van wyróżniają się i różnią od tysiąca innych. Współczesna i ponadczasowa, czysta i prosta w kształtach, zarówno dla kobiet, mężczyzn jak i dzieci. Cały wymiar tych zmysłowych i podstawowych sztuk biżuterii ujawnia się wówczas, gdy je nosimy. Uniwersalne symbole, zaczerpnięte z optymistycznych obserwacji naszych czasów, przyniosły sukces marce dzięki takim kolekcjom jak: Menottes, Cible, Maillon, Seventies i Chinese Pi. Takie sławy jak: Catherine Deneuve, Zinedine Zidane, Kate Moss, Ines De la Fressange, Clemence Poesy, Lapo Elkann, Jean Reno i wiele innych osób noszą wiernie kreacje Dinh Van’a.

Biżuteria marki Dinh Van jest zawsze inspirowane dokładnymi obserwacjami świata i przedmiotami codziennego użytku. Od samego początku Dinh Van projektuje sztuki biżuterii z wyrafinowanym poczuciem humoru. Doskonałym tego przykładem jest kolekcja Menottes czyli słynne „Kajdanki”, które powstały na skutek inspiracji brelokiem do kluczy. Dziś jest to prosta i łatwa do noszenia biżuteria.

Jean Dinh Van pragnął czegoś bardziej śmiałego i nowoczesnego. Pragnął tworzyć biżuterię, którą kobiety będą mogły kupić i nosić codziennie. To była jego osobista wizja fundamentalnego luksusu.

W całkowitej antytezie do tradycyjnego stylu francuskiej biżuterii, Dinh Van zaproponował nową ideę dyskretnego, osobistego i podstawowego luksusu, co było bardzo odległe od ostentacyjnych zdobień. Zaczął pracować na ornamentalnych kamieniach, takich jak lapis-lazuli czy karneol, tworząc klejnoty proste i czyste w kształtach, używając błyskotliwej zdolności do wytwarzania wartościowych obiektów z naturalnych surowców.

Można śmiało uznać, iż jest to biżuteria wychodząca poza drogocenne, ostentacyjne i sztywne ramy, a zdecydowanie bardziej bliższa pojęciu intymnego i osobistego luksusu. Mieszanka materiałów i kombinacja kształtów znakomicie pasują do tego założenia.

Przez zaledwie kilka lata, Jean Dinh Van wykreował swój własny, charakterystyczny styl, ujawniający prawdziwy, paryski szyk. To piękna mikstura luksusu, poezji, czystych, stylizowanych kształtów, obdarzonych znakomitą równowagą, prostotą we wzornictwie, biorąca inspirację ze świata, aby jednocześnie ten świat zafascynować, gloryfikując zwykłe obiekty i przeistaczać je w klejnoty.

Pod koniec lat 2000, Dinh Van otworzył piąty z paryskich butików na najbardziej prestiżowej ulict świata: Champs Elysees, tuż obok flagowego butiku Louis Vuitton.

Po ponad 50 latach tworzenia, styl Dinh Van nigdy nie był tak prawdziwy i ponadczasowy jak dziś.