Gra w symbole
Są oryginalne, wyraziste i natychmiast rozpoznawalne. Tendencje się zmieniają – wciąż pojawiają się nowe wzory, a one wbrew obowiązującym modom nieustannie są na czasie. Bo evergreeny słynnych jubilerskich firm prawdopodobnie nigdy się nie zestarzeją. Oto kilka z nich.
Chopard Happy Diamonds
Wszystko zaczęło się w latach 70. XX wieku. W tamtym czasie z firmą Chopard współpracowało kilku niezależnych designerów, a wśród nich Ronald Kurowski. I to właśnie projekt stworzony w 1976 roku przez Kurowskiego stał się znakiem rozpoznawczym marki Chopard. Z tym oryginalnym pomysłem wiąże się ciekawa historia. Inspiracją był podobno wodospad. Kiedy w trakcie wędrówki po górach Szwarcwaldu projektant zobaczył wodospad, wyobraził sobie, że specjalnie wyeksponowane brylanty mogłyby błyszczeć podobnie jak krople wody. Małe, nieoprawione kamienie próbował umieścić najpierw w zegarku: chciał, aby swobodnie poruszały się między tarczą, a szafirowym szkłem, dzięki czemu widoczny byłby ich naturalny blask.
Pomysł Kurowskiego spodobał się właścicielom firmy Chopard, jednak do realizacji tej oryginalnej idei było jeszcze daleko. Po wielu próbach, w końcu udało znaleźć się rozwiązanie: każdy diament od spodu otoczony został cienką warstwą złota, która była prawie niewidoczna, dzięki czemu kamień nie rysował powierzchni, po której się poruszał. Pomysł z „tańczącym“ diamentem został opatentowany przez firmę Chopard już w 1976 roku i z czasem zaczęły powstawać różne wersje zegarka Happy Diamonds. Kolejnym krokiem było zaprezentowanie, powiększającej się wciąż kolekcji biżuterii o tej samej nazwie obejmującej pierścionki, zawieszki, naszyjniki, broszki i kolczyki. Kolekcja Happy Diamonds cały czas się powiększa, ponieważ co roku dochodzą do niej nowe wzory.
Boucheron Quatre
Wylansowana w 2004 roku, kolekcja Quatre szybko stała się bestsellerem francuskiej marki Boucheron. Charakterystyczne obrączki składające się z czterech mniejszych (przy czym każda z nich wykonana jest z innego materiału i ozdobiona innym wzorem) symbolizują cztery motywy zdobnicze, z którymi kojarzy się dom jubilerski Boucheron. Pierwszym z nich jest stworzona w 1889 roku przez Frederica Boucherona technika grawerowania pozwalająca tworzyć w złocie charakterystyczne paski. Drugi to diamenty – wyjątkowe kamienie, z których między innymi słynie firma Boucheron. Trzecim motywem w kolekcji Quatre jest wzór zwany Clous de Paris, kojarzony z paryskim Placem Vendôme. I ostatni, czyli dekoracja przypominająca swoim wyglądem ryps (tkanina o gęstym splocie tworzącym prążkowaną powierzchnię).
Te cztery wzory, w biżuterii z kolekcji Quatre interpretowane są na różne sposoby: czasem pojawiają się w wersji czterokolorowej, a innym razem tylko dwukolorowej. Ale zawsze utrzymane są w tym samym stylu. Obecnie w kolekcji Quatre są dostępne pierścionki, bransolety i naszyjniki.
Pomellato Nudo
Od swojej premiery w 2001 r. kolekcja Nudo cały czas się rozwija. Obecnie jest najbardziej rozpoznawalną serią marki Pomellato. W ozdobach Nudo najważniejszą rolę odgrywają kolorowe kamienie, gra światła i niecodzienne kształty. Pojawia się w nich pojedynczy kamień niczym kolorowy punkt (słowo „nudo” oznacza „nagi”) – przykuwa uwagę i odgrywa najważniejszą rolę. Największe kamienie pojawiają się w seriach Nudo Maxi i Nudo Assoluto, trochę mniejsze w Nudo Classic, a najmniejsze w Nudo Petit. Wszystko jest tak pomyślane, aby pierścionki i zawieszki można było dowolnie z sobą zestawiać lub nosić samodzielnie.