Skip to content
Heart

Masters of Art - Gustav Klimt

Montblanc Masters of Art

Wielcy artyści na przestrzeni dziejów wyrażali ludzkie doświadczenia w uniwersalnym języku formy i piękna. Kolekcja Montblanc Masters of Art honoruje ich nieśmiertelny wkład w dążenie do doskonałości w sztuce - dążenie, które Montblanc zarówno celebruje, jak i w nim uczestniczy. Historii ludzkiej cywilizacji nie można by sobie wyobrazić bez artystów, ich kreatywności, ich spojrzenia na świat i ich poruszających arcydzieł. W uznaniu tego faktu Montblanc dedykuje tę serię edycji specjalnych wraz z limitowanymi instrumentami piśmiennymi różnym artystom wizualnym, których twórczość obejmuje szeroki zakres dyscyplin, od malarstwa i rzeźby po projektowanie i architekturę, obejmując różne epoki, takie jak renesans, barok czy impresjonizm i nie tylko.

Złota proporcja, ponadczasowa zasada estetyczna łącząca wiele najbardziej podziwianych dzieł sztuki na świecie, była inspiracją dla proporcji każdego instrumentu piśmiennego stworzonego dla kolekcji Masters of Art.

Gustav Klimt

Jednym z artystów, którego wizja pomogła ukształtować Wiedeńską Secesję i Złoty Wiek, jest Gustav Klimt. Pod koniec XIX wieku jego reputacja jako wykwalifikowanego kolorysty i przedstawiciela nowej estetyki dekoracyjnej wyprzedziła go daleko poza granice Cesarstwa Austro-Węgierskiego.

Gdy Gustav Klimt miał 35 lat, po otrzymaniu państwowych zleceń i Złotego Krzyża Zasługi od cesarza Franciszka Józefa I, wyzwolił się z kajdan tradycyjnej sztuki i zapoczątkował radykalną zmianę stylu, zakładając Wiedeńską Secesję: nowe, postępowe stowarzyszenie artystów. Jako współzałożyciel i pierwszy prezydent Secesji, Gustav Klimt postulował jej maksymę:

"Do czasów należy sztuka, do sztuki należy wolność"

i stworzył doniosłe, nasycone złotem obrazy, takie jak Pocałunek, wizjonerskie portrety kobiet, w tym Emilie Flöge i Adele Bloch-Bauer, a także abstrakcyjne murale, takie jak Fryz Beethovena i Fryz Stocleta.

Adele Bloch-Bauer - Gustav Klimt
Emilie Flöge - Gustav Klimt

Pocałunek - Gustav Klimt

Fryz Stocleta - Gustav Klimt

Opis kolekcji 4810

-Specjalnie zaprojektowany klips nawiązuje do obrazu Klimta Atena, a lekko zakrzywione linie zakończone trzema spiralami odpowiadają dekoracji na kutej metalowej ramie obrazu.

-Spiralny ornament, typowy motyw spotykany na złotej biżuterii z Myken, oraz dekoracyjne wykonane kształty, niczym uderzeniami młotkiem nawiązują do ramy obrazu.

-Półprzezroczysty, ciemnoniebieski lakier na skuwce i korpusie inspirowany portretem muzy Klimta, Emilie Flöge, podczas gdy okręgi, wiry, trójkąty i mieniące się linie pochodzą z jego słynnego obrazu Pocałunek.

-Secesyjny monogram Klimta, tamponowy nadruk jego inicjałów GK w złotym kolorze, nawiązuje do jego osiągnięć dla Secesji Wiedeńskiej.

-Pokryty żółtym złotem młotkowany stożek z syntetycznym zielonym spinelem, kolor przywołujący wiosnę, sezon nowych początków

-Ręcznie wykonana stalówka z litego żółtego złota Au 750 z precyzyjnie wygrawerowaną sową, nawiązującą zarówno do obrazu Klimta Pallas Atena, jak i do budynku Secesji, którego boczne fasady zdobią rzeźby sów.

-Emblemat Montblanc wykonany z białej i czarnej żywicy szlachetnej w górnej części skuwki

-Edycja jest zgodna z zasadą projektowania efektywnych proporcji: stosunek skuwki i korpusu odpowiada w przybliżeniu złotej proporcji.

Edycja Limitowana do 4810 piór wiecznych i kulkowych na całym świecie.

Fryz Beethovena (niem. Beethovenfries) Klimta w budynku Secesji, uważany za kluczowe dzieło Wiedeńskiej Secesji, stał się inspiracją dla limitowanej edycji 888.

-Nakładka z litego żółtego złota Au 750 na pokrytej platyną skuwce, ze spiralami i pionowymi liniami symbolizującymi struny liry nawiązujące do złotej ornamentyki Fryzu Beethovena.

-Specjalnie zaprojektowany klips nawiązuje do obrazu Klimta Atena, a lekko zakrzywione linie zakończone trzema spiralami odpowiadają zdobieniom na kutej metalowej ramie obrazu.

-Dwuwymiarowe linie inspirowane płaskorzeźbami fasady budynku Secesji lśnią na matowym tle pokrytej platyną skuwki i korpusu

-Monogram Secesji Klimta, solidna złota inkrustacja Au 750 jego inicjałów GK, odnosi się do jego osiągnięć dla Secesji Wiedeńskiej.

-Zielony kaboszon malachitu osadzony w stożku przywołującym wiosnę: sezon nowych początków

-Ręcznie wykonana stalówka z litego żółtego złota Au 750 ozdobiona drobno grawerowanymi elementami graficznymi, które tworzą typowy geometryczny język widoczny w wielu pracach Klimta.

-Skuwka z litego żółtego złota Au 750 zwieńczona emblematem Montblanc wykonanym z masy perłowej.

Edycja jest zgodna z zasadą projektowania efektywnych proporcji: stosunek skuwki i korpusu odpowiada w przybliżeniu złotej proporcji, wynosi zatem 1,618. i jest zazwyczaj zapisywany jako grecka litera phi ϕ.

Secesja Wiedeńska

Secesja wiedeńska, nazywana także Wiener Secession, była ruchem artystycznym, który rozkwitł w Wiedniu w latach 1897-1905. Charakteryzowała się ona dążeniem do oderwania się od konwencji i tradycyjnych form sztuki, oraz promowaniem nowoczesnych i innowacyjnych stylów. W swoich manifestach i działaniach głosiła niezależność artystyczną oraz wolność wyrazu.

Historia secesji wiedeńskiej ma swoje korzenie w niezadowoleniu niektórych artystów z dominacji akademizmu oraz braku możliwości prezentacji nowych idei i technik. W 1897 roku grupa artystów, na czele z Gustavem Klimtem, Josefem Hoffmannem, Kolomanem Moserem, i Josephem Maria Olbrichem, założyła Stowarzyszenie Artystów Secesji Wiedeńskiej (Vereinigung Bildender Künstler Österreichs – Secession). Ich celem było stworzenie nowej przestrzeni dla sztuki, wolnej od ingerencji instytucji akademickich i komercyjnych ograniczeń.

Architektura secesji wiedeńskiej cechuje się organicznymi formami, zdobieniami roślinnymi oraz asymetrią. W malarstwie dominujący był symbolizm oraz secesyjna estetyka, wykorzystująca bogate dekoracje i ornamentykę. Rzeźba oraz rzemiosło artystyczne również odgrywały istotną rolę w tym okresie.

Kluczowi artyści secesji wiedeńskiej to Gustav Klimt – wybitny malarz, który stał się ikoną secesji wiedeńskiej dzięki swoim pracom, takim jak "Pocałunek" czy "Judith I". Josef Hoffmann – architekt i projektant, znany z tworzenia mebli i przedmiotów o nowatorskich formach, współzałożyciel Wiener Werkstätte. Koloman Moser – wszechstronny artysta, zajmujący się malarstwem, grafiką, rzeźbą i projektowaniem, współpracownik Hoffmanna. Joseph Maria Olbrich – architekt i urbanista, projektant m.in. wystawy Secesji Wiedeńskiej oraz znany z projektu secesyjnego pawilonu na wystawę sztuki w Darmstadt.